راهنمای کامل درباره
طراحی داخلی اداری

طراحی داخلی اداری

راهنمای کامل برای آشنایی با طراحی داخلی اداری

این روزها مدیران با ارزش طراحی داخلی اداری به منظور دستیابی به اهداف سازمانی آشنا هستند. به همین دلیل بسیاری از آن‌ها از همکاری با طراحان داخلی استقبال می‌کنند تا بتوانند رضایت کارکنان را جلب کنند و بازدهی محیط کار را بالا ببرند. در این مطلب قصد داریم شما را با اصول و ویژگی‌های طراحی داخلی در ادارات و سازمان‌ها آشنا کنیم و عوامل موثر بر هزینه‌های آن را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

طراحی داخلی اداری چیست؟

طراحی داخلی به هنر زیبایی و جذابیت محیط و ارتقای کاربری فضا متناسب با نیاز کاربران گفته می‌شود. در طراحی داخلی اداری علاوه بر زیبایی و کاربردی بودن باید به حفظ فرم رسمی و اداری هم توجه کنیم تا فضا برای کارکنان و ارباب رجوع گیرایی و جذابیت داشته باشد؛ همچنین بتوان به‌راحتی به اهداف و منافع سازمان دست پیدا کرد.  

عوامل موثر در طراحی اداری

·  نورگیری مناسب در طراحی داخلی اداری

یکی از اصول طراحی داخلی اداری توجه به نورگیر بودن فضا است. پنجره های موجود در هر اتاق به میزان ابعاد و نحوه قرار گیری ساختمان می توانند بخشی از نور طبیعی محیط را تامین کنند که هر چه این نور بیشتر و زاویه بهتری داشته باشد فضا در نور پردازی موفق تر است.  اما در بسیاری از مواقع لازم است با نورپردازی مناسب فضا، نور مورد نیاز را تامین کرد.

نور کافی و استاندارد در محیط اداری با استفاده از وسایل روشنایی مانند لامپ کم مصرف، لوستر، هالوژن و ... تامین می‌شود. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که نورپردازی مناسب، رضایت ارباب رجوع را هم جلب می‌کند.

·    انتخاب لوازم و تجهیزات مناسب در طراحی داخلی دکوراسیون اداری

برای بهبود در کارایی و همچنین یک طراحی موفق لازم است تمامی تجهیزات با ترکیب مناسب و درست انتخاب شود و در تمامی مراحل خلق طرح میبایست ویژگی های اتاق نیز در نظر گرفته شود. میز و صندلی باید مطابق با اصول ارگونومی انتخاب شوند تا کارکنان در اثر استفاده طولانی مدت از آن دچار آسیب جسمی نشوند. همچنین انتخاب بهترین وسایل و تجهیزات در طراحی اداری خستگی کارکنان را طی ساعات فعالیت کاهش می‌دهد.

برای انتخاب مبلمان و تجهیزات اداری، لازم است موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • میز و صندلی باید به شکلی انتخاب شوند که پای کارمندان همواره روی زمین قرار بگیرد یا از کف‌پایی مناسب استفاده شود.
  • صندلی مناسب کارمندان باید شکل منحنی داشته باشد یا به ستون فقرات فشاری وارد نشود.

درصورتی که ارتفاع میز و صندلی با هم متناسب نباشد، لازم است از یک بالشت روی صندلی استفاده شود. 

مشاوره رایگان طراحی داخلی اداری

طراحی داخلی اداری

·   انتخاب مصالح درجه یک و مناسب

یکی از ویژگی های طراحی داخلی اداری استفاده از متریال‌های مناسب و درجه یک است. به طور مثال، برای کفپوش یک محیط اداری بهتر است از سنگ یا سرامیک استفاده شود تا علاوه بر طول عمر طولانی کف، به‌راحتی نظافت شود. همچنین با توجه به اینکه در محیط اداری تردد زیاد است؛ باید کفپوشی انتخاب شود که رفت و آمد روی آن صدایی ایجاد نکند و تمرکز کارکنان را به هم نزند.

·     طراحی قفسه و کمد

طراحی قفسه و کمد در محیط اداری یکی از اصول مهمی است که در طراحی باید مورد توجه قرار بگیرد. زیرا موجب سازماندهی بهتر وسایل، پرونده‌ها و ایجاد نظم محیطی می‌شود. از طرف دیگر، کارکنان دسترسی راحتی به لوازم مورد نیاز خود خواهند داشت.

·  رنگ در طراحی داخلی اداری

یکی از اصول طراحی داخلی اداری، انتخاب رنگ مناسب است. زیرا انتخاب رنگ بر روحیه کارکنان و بهره‌وری آن‌ها در محیط کار تاثیر دارد. به جز پرسنل، ارباب رجوع هم تحت تاثیر رنگ‌ها قرار می‌گیرد.

بسیاری از محیط‌های اداری با رنگ‌های شاد یا رنگ‌های خنثی طراحی می‌شوند تا خلاقیت کارکنان افزایش پیدا کند و احتمال خمودگی و افسردگی کاهش یابد. همچنین برای جلب نظر حاضرین باید رنگ تجهیزات و وسایل اداری مورد استفاده با رنگ دیوارپوش و کفپوش هماهنگ باشد و هارمونی مناسبی ایجاد شود.

به طور مثال یک شرکت در سال اول تاسیس خود از رنگ های تیره برای جذابیت اتاق ها استفاده کرده بوداما پس از گذشت چند ماه عملکرد کارکنان و پرسنل به شدت کاهش یافت چرا که نور و رنگ محیط انرژی منفی و استرس را افزایش می داد . بنابراین تصمیم گرفته شد تمامی اتاق ها با رنگ روشن و غالباً هارمونی سبز و سفید تزئین شود و پس از گذشت اندک زمانی پیشرفت چشمگیری در راندمان کاری کارمندان قابل مشاهده بود. به همین سبب در انتخاب رنگ نیز باید دقت فراوانی داشته باشیم.

·    استفاده از عایق صوت در طراحی داخلی اداری

محیط کار باید ساکت و بی سر و صدا باشد تا کارمندان بتوانند بر کار خود تمرکز کنند و بدون حواس‌پرتی به کارها برسند. به همین دلیل عایق بودن دیوارها و سقف برای جلوگیری از ورود صداهای مزاحم به محیط کار اهمیت زیادی دارد و به عنوان یکی از اصول طراحی داخلی در نظر گرفته می‌شود.

البته بهتر است بدانید همان‌قدر که سر و صدا تمرکز کارکنان را کم می‌کند، شلوغی هم موجب کم شدن دقت آن‌ها می‌شود. بنابراین لازم است سادگی و شلوغ نبودن فضا به عنوان یکی از اصول حاِئز اهمیت در طراحی داخلی مورد توجه قرار بگیرد.

طراحی داخلی اداری

 

·  حفظ حریم خصوصی و نیمه خصوصی کارکنان در طراحی داخلی اداری

به طور معمول در ادارات و شرکت‌ها افراد گوناگونی با سمت‌های مختلف فعالیت می‌کنند. برای اینکه این افراد بتوانند در کنار هم فعالیت کنند باید فضاهای کار آن‌ها از هم جدا شود. در مواردی که فضای اداره خیلی بزرگ نیست و طراح داخلی قصد دارد از فضا بیشترین بهره را ببرد، می‌تواند از پارتیشن‌بندی استفاده کند.

با پارتیشن‌بندی فضاهای عمومی و خصوصی از هم جدا می‌شوند و کارکنان می‌توانند با توجه به انعطاف‌پذیری و تغییر کاربری محیط، تمرکز و آرامش خود را حفظ کنند. همچنین می‌توان از پارتیشن‌های شیشه‌ای و شفاف برای ایجاد ارتباط بصری کارکنان با یکدیگر استفاده کرد. زیرا در این صورت حس تعامل و همکاری کارکنان افزایش پیدا می‌کند.

همچنین می‌توان از پارتیشن‌های آکوستیک استفاده کرد تا سر و صدا موجب از بین رفتن تمرکز کارکنان نشود.

سبک‌های مختلف طراحی دکوراسیون اداری

یکی از ویژگی‌های مهمی که در طراحی دکوراسیون اداری باید مورد توجه قرار بگیرد، استفاده از سبک مناسب است. طراحان داخلی می‌توانند از سبک‌های مختلفی برای طراحی محیط اداری استفاده کنند. انواع سبک‌های طراحی دکوراسیون اداری شامل موارد زیر است.

· طراحی داخلی اداری کلاسیک

ویژگی اصلی سبک کلاسیک این است که فضا را مجلل و باشکوه نشان می‌دهد. در این سبک از طراحی از متریال‌های شیک و گران‌قیمت و اکسسوری‌ها و تزئینات مختلف استفاده می‌شود تا محیط اداری مجلل به نظر بیاید.

·   طراحی داخلی اداری مدرن

 ویژگی اصلی طراحی اداری به سبک مدرن در زیبا و سادگی است و نسبت به سبک‌های کلاسیک و نئوکلاسیک ارزان‌تر است. زیرا در آن خبری از تجملات و وسایل لوکس طراحی دکوراسیون کلاسیک نیست. البته کیفیت و مرغوبیت مصالح و مبلمانی که در طراحی اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد هم در هزینه تاثیرگذار است.

مشاوره با متخصصان طراحی و دکوراسیون داخلی بهسازان صبا

· طراحی داخلی اداری مینیمال

برخی از کارفرماها برای طراحی داخلی اداری، سبک مینیمال را ترجیح می‌دهند. زیرا ویژگی اصلی این سبک، سادگی و کاربردی بودن آن است. این سبک از طراحی برای محیط‌های اداری کوچک مناسب است. زیرا در آن هر چیزی سر جای خود قرار دارد و محیط مرتب است.

· طراحی داخلی اداری نئوکلاسیک

طراحی نئوکلاسیک سبکی از طراحی داخلی، مابین سبک سنتی و مدرن است. در این سبک از طراحی، از متریال‌های متنوع مانند سنگ، آینه و فلز استفاده می‌شود.

نکات مهم در طراحی دکوراسیون اداری

طراحی دکوراسیون اداری باید توسط افراد باتجربه و حرفه‌ای انجام شود که با تمام اصول و ویژگی‌های طراحی اداری آشنایی داشته باشند. زیرا کار طراحی بسیار حساس است و هر گونه نقص در انجام آن منجر به شکست در رسیدن به اهداف پروژه می‌شود و هزینه کارفرما برای انجام آن هدر می‌رود. 

در صورتی که کار طراحی داخلی اداری توسط افراد بی‌تجربه انجام شود و نیازهای کارکنان تامین نشود، بهره‌وری شرکت یا سازمان کاهش پیدا می‌کند.

یکی از نکات مهمی که در طراحی داخلی اداری باید مورد توجه قرار بگیرد، استفاده از تجهیزات و لوازم بادوام و مقاوم است. زیرا با این کار، ماندگاری و طول عمر آن‌ها افزایش پیدا می‌کند و کارفرما بعد از مدتی مجبور به تعویض وسایل یا بازسازی فضای اداری نخواهد بود.

همچنین باید دقت داشته باشید یکی از الزامات اساسی در محیط کار، طراحی فضایی برای استراحت یا غذا خوردن پرسنل است. با به رسمیت شناختن نیاز کارکنان به استراحت و طراحی فضایی مخصوص با استفاده از مبلمان مناسب، می‌توان احساس رضایت کارکنان را افزایش داد و از این طریق بهره‌وری را بالاتر برد.

طراحی داخلی اداری

 

بخش‌های مهم در طراحی دکوراسیون اداری

یکی از سوالات متداول درباره طراحی داخلی اداری، میزان وسعت یا بخش‌های مختلف آن است. در یک پروژه طراحی اداری باید اتاق مدیریت، اتاق کارکنان، اتاق جلسات، محل استراحت و صرف غذا و سرویس‌های بهداشتی، طراحی یا بازسازی شوند.

نکته مهمی که در طراحی بخش‌های مختلف باید در نظر گرفته شود، برنامه‌ریزی برای آینده فضای اداری است. به عبارت دیگر اقدامات طراحی باید به شکلی انجام شود که در آینده امکان گسترش آن فراهم باشد. 

مراحل طراحی دکوراسیون داخلی اداری

طراح داخلی که مسئولیت طراحی و اجرای یک ساختمان اداری را به عهده می‌گیرد باید کار خود را به صورت مرحله به مرحله جلو ببرد تا بتواند با دقت تمام، جزئیات را در نظر بگیرد و به تمام انتظارات و نیازهای کارفرما پاسخ دهد.

به همین منظور بهتر است ابتدا متراژ فضای مورد نظر اندازه‌گیری شده و سپس طرح کلی طراحی داخلی، پیاده شود.

یکی از اقدامات مهم برای طراحی داخلی اداری، در نظر گرفتن بودجه کارفرما است. پس طراح باید متناسب با انتظارات کارفرما و بودجه‌ای که در اختیار دارد، طراحی داخلی را انجام دهد. بهتر است بعد از آماه شدن طرح اولیه، کارفرما و طراح درباره آن با هم تبادل نظر کنند تا نواقص احتمالی برطرف شود.

بعد از تایید طراحی اولیه و برآورد هزینه اجرا، نوبت به کارهای اجرایی طراحی داخلی می‌رسد. در صورتی که تمام این موارد در طراحی داخلی اداری رعایت شود، رضایت کارفرما در پروژه جلب می‌شود و تمام اقدامات بدون تلف شدن زمان و هزینه انجام خواهد شد.

هزینه طراحی داخلی اداری چقدر است؟

یکی از عوامل بااهمیت در طراحی داخلی اداری، هزینه آن است. برای اینکه بتوانیم هزینه طراحی داخلی را برآورد کنیم باید به بررسی تمام عواملی بپردازیم که بر آن تاثیر می‌گذارد. موارد زیر مهم‌ترین عواملی است که هزینه طراحی داخلی اداری را تحت تاثیر قرار می‌دهد:

طراحی داخلی اداری

 

·   تاثیر متراژ در هزینه طراحی داخلی فضای اداری

یکی از عوامل اصلی که بر قیمت طراحی داخلی تاثیرگذار است، متراژ ساختمان است. هر چقدر فضای مورد نظر بزرگ‌تر باشد، هزینه طراحی هم بیشتر می‌شود. زیرا لازم است طراح داخلی، زمان بیشتری برای انجام کارهای طراحی و اجرا صرف کند. از طرف دیگر، در فضاهای با متراژ بزرگ‌تر به مصالح و تجهیزات بیشتری نیاز داریم.

·  تاثیر کیفیت مصالح در هزینه طراحی داخلی ساختمان اداری  

طراح داخلی می‌تواند از مصالح و متریال‌های متنوعی برای طراحی قسمت‌های مختلف استفاده کند. قاعدتا وقتی از مصالح باکیفیت و مرغوب برای کفپوش، دیوارپوش یا طراحی سقف استفاده می‌شود هزینه طراحی داخلی هم بالاتر می‌رود.

البته پیشنهاد ما به کسانی که قصد طراحی داخلی دارند این است که از مصالح باکیفیت و مرغوب استفاده کنند تا طول عمر آن‌ها بالا باشد و بعد از مدتی کوتاه مجبور به بازسازی نباشند.

ارتباط با مشاوران بهسازان صبا جهت خدمات طراحی داخلی اداری

·    تاثیر میزان تخصص طراح داخلی در هزینه طراحی داخلی شرکت اداری

حرفه‌ای بودن طراحی داخلی یکی دیگر از عواملی است که هزینه طراحی داخلی اداری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. طراح حرفه‌ای با تمام اصول و ویژگی‌های طراحی آشناست و می‌تواند کار را به بهترین نحو انجام دهد. بنابراین هزینه‌ای که برای انجام کار دریافت می‌کند بیشتر است.

·     تاثیر سبک دکوراسیون در هزینه طراحی داخلی واحد اداری

یکی دیگر از مواردی که بر هزینه طراحی داخلی تاثیرگذار است، سبک طراحی است. با توجه به اینکه ویژگی مهم سبک کلاسیک نمایش تجمل و شکوه است، لازم است از مصالح درجه‌یک و لوکس استفاده شود. بنابراین در طراحی با سبک کلاسیک هزینه‌ها بالا می‌رود. اما در سبک مینیمال نیازی به استفاده از وسایل گران قیمت نیست، که موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود. 

مدت زمان مورد نیاز برای بازسازی و طراحی داخلی اداری چقدر است؟

بازه زمانی مورد نیاز برای طراحی داخلی اداری، از زمان گفتگو و قرارداد بستن با طراح داخلی شروع می‌شود و تا تکمیل کامل پروژه و تحویل گرفتن محل طول می‌کشد. جدول زمانی‌ای که برای این کار در نظر گرفته و به کارفرما اعلام می‌شود، بستگی به عوامل مختلفی دارد.

متراژ ساختمان اداری و انتظاراتی که کارفرما از نتیجه کار دارد، مهم‌ترین عواملی هستند که بر مدت زمان انجام پروژه تاثیر می‌گذارند. البته در صورتی که کارفرما علاوه بر تغییر دکوراسیون، نوسازی را هم مدنظر داشته باشد، باید زمانی را هم برای گرفتن مجوزهای شهرداری در نظر بگیریم.

جمع‌بندی

محیط کار باید شرایطی داشته باشد تا کارکنان حداکثر بهره‌وری را داشته باشند و بتوانند خلاقانه امور مختلف را انجام دهند. به همین منظور، لازم است طراحی داخلی اداری با دقت بالا و رعایت اصول خاص آن انجام شود. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کامل و دقیقی درباره اصول طراحی داخلی اداری بیان کنیم و شما را با عوامل تاثیرگذار بر طراحی داخلی آشنا کنیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید بوده باشد.

خدمات طراحی داخلی اداری

پروژه های طراحی داخلی اداری